تاریخچه تصفیه آب

تاریخچه تصفیه آب

بررسی تاریخچه تصفیه آب

تاریخچه تصفیه آب؛ با توجه به ضرورت وجود آب برای بدن، میدانیم که آب یک نقطه کانونی حیاتی برای تمدن های باستانی و مدرن بوده است. تقریباً همه سکونت گاه ها به طور سنتی در اطراف منابع آب تشکیل شده اند که معمولاً به نوعی تصفیه برای حذف میکروارگانیسم های مضر و مواد ناخواسته نیاز دارند. در طول تاریخ، انسان‌ها از تکنیک‌های مختلفی برای فیلتر کردن ناخالصی‌ها استفاده کرده‌اند، با پیشرفت‌هایی که اغلب با گسترش بشریت در سراسر جهان همزمان است.

تاریخچه تصفیه آب
تاریخچه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب خانگی

تاریخچه تصفیه آب در یونان (2000 قبل از میلاد)

اسناد تصفیه آب به بیش از 4000 سال قبل بازمی‌گردد. زمانی که بیشتر تمدن‌ها برای از بین بردن مواد ناخواسته، آب خود را جوشانده و صاف می‌کردند. در حدود 500 سال قبل از میلاد، اولین فیلتر داخلی شناخته شده زمانی ظاهر شد که دانشمند یونانی بقراط، آستین بقراطی را اختراع کرد که از یک فیلتر پشتی پارچه ای ساده تشکیل شده بود.

دستگاه تصفیه آب خانگی آکوا

تاریخچه تصفیه آب در میان مصریان (400 م.)

در طول قرن سوم و چهارم، مصریان آب آشامیدنی خود را با روش‌های مختلف تصفیه می‌کردند. برای از بین بردن باکتری های مضر، آب را می جوشاندند. آن را در آفتاب گرم نموده یا آهن داغ را در آن فرو می کردند. آنها همچنین ناخالصی های آب خود را با الک کردن آن از طریق شن و ماسه فیلتر می کردند.

دستگاه تصفیه آب خانگی سافت واتر

تصفیه آب در 1627 (م.)

در طی چندین قرن بعد، تکنیک‌های فیلتراسیون تا سال 1627 بسیار اندک تغییر کرد. زمانی که سر رابرت بیکن پیشرفت‌های قابل‌توجهی با فیلتر کردن شن و ماسه برای حذف نمک از آب دریا انجام داد.

دستگاه تصفیه آب سی سی کا

1700 (میلادی)

در قرن هجدهم، توسعه میکروسکوپ به دانشمندان بینش جدیدی از میکروارگانیسم‌های بی‌شماری موجود در آب داد. به نوبه خود، بسیاری از کشورها شروع به استفاده از فیلترهای ساخته شده از زغال چوب، اسفنج و پشم برای از بین بردن باکتری ها و ذرات ناخواسته کردند که تاثیر شگرفی در تاریخچه تصفیه آب گذاشت.

دستگاه تصفیه آب خانگی آکوا پرو 

1854 (م.)

در اواسط قرن نوزدهم، جان اسنو، دانشمند بریتانیایی، زمانی که تشخیص داد که وبا از طریق آب منتقل می شود، به کشف عمیقی دست یافت. پس از چندین آزمایش، او همچنین دریافت که از کلر می توان برای تصفیه آب آلوده استفاده کرد و در نتیجه از کلرزنی به عنوان یک روش محبوب تصفیه آب استفاده کرد.

دستگاه تصفیه آب آکوا لایف

1900 (میلادی)

در قرن بیستم، اکثر کشورهای توسعه یافته مقرراتی را وضع کرده بودند که حداقل استانداردهای کیفیت آب را تعیین می کرد. این امر باعث توسعه روش های پیشرفته فیلتراسیونی شد که امروزه استفاده می کنیم.

دستگاه تصفیه آب آکوا لاین

تصفیه آب

همراه با پیشرفت تمدن و شروع تدریجی سکونت بشر در شهرها، غیر از تامین خوراک، پوشاک و مسکن دو مقوله اصلی چالش برانگیز برای انسانها ایجاد شد.

  1.  زباله و پسماند
  2.  دفع فاضلاب های انسانی و حیوانی

انسانها در این برهه تاریخی نتوانستند برای رفع این چالشها چاره اندیشی کنند. با آلوده شدن محیط های شهری کار به جایی رسید که شیوع بیماری های مختلف مثل طاعون، حصبه، وبا و دیگر بیماریهای عفونی و ویروسی زندگی جوامع بشری را به خطر انداخت. چه بسا اگر در این تنگناهای تاریخی محققین و دانشمندان با کشف واکسن ها و داروها به داد جوامع بشری نمی رسیدند امروزه شاهد چنین جمعیتی روی کره زمین نبودیم.

با کنترل شیوع بیماری ها و تزریق واکسن و تولید انبوه دارو ها، نیازهای بهداشتی بشر روز به روز بیشتر تامین شد، اما موضوع تامین آب شرب مورد نیاز در جوامع شهری چالش برانگیز بود و این آب فقط از طریق حفر چاه ها و قنات تامین می شد و در این برهه از زمان تاریخچه تصفیه آب آغاز شد.

در بعضی از شهرها بعلت آب و هوای گرم و خشک یا بیابانی تامین آب با مشکلات بسیاری همراه بود. این موضوع سبب شد که پس از سال ها تحقیق و تلاش در زمینه کم آبی بشر بتواند با ساخت سدها به رفع نیاز آب شرب بپردازند.

تاریخچه تصفیه آب
تاریخچه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب خانگی آکوا پیور

پیدایش آلودگی آب

همزمان با صنعتی شدن تدریجی جوامع و شهرها و استفاده از سوختهای فسیلی، شرایط آب و هوایی زمین کم کم دگرگون شد و با بارش بارانهای اسیدی نگرانی های بشر برای تامین آب شرب مورد نیاز بیش از پیش شد. برای اطلاع بیشتر از آلودگی های آب میتوانید مقاله<<دستگاه تصفیه آب و لزوم استفاده از آن در منزل>> را بررسی کنید.

حالا آبی که قبلا از آبگیرها و سدها بصورت مستقیم جهت شرب انسان، دامها، طیور و آبیاری گیاهان و نباتات استفاده می شد آلودگی داشت و باعث ایجاد بیماری در انسان و حیوان می شد. به همین علت و پس از تلاشها و تحقیقات گسترده بشر موفق به ساخت تصفیه خانه جهت تصفیه آب شرب مصرفی و فاضلاب تولیدی گردید که موفقیت بزرگی محسوب می شد و تاریخچه تصفیه آب را دگرگون می کرد.

آب سدها ابتدا توسط شاه لوله ها به تصفیه خانه منتقل می شد و پس از طی مراحل گوناگون به شبکه توزیع آب شرب شهرها اضافه میگردید. اما همزمان با رشد جمعیت شهرها و رواج حاشیه نشینی، تغییر شرایط آب و هوایی زمین، کاهش بارش نزولات و در پی آن کاهش آبهای جاری، سطحی و زیرزمینی باعث افزایش آلودگی آب دریچه ها، رودها، رودخانه ها و سپس  آب سد ها شد که گرچه با پیشرفته تر شدن تصفیه خانه ها مقدار این آلودگی ها کاهش یافت ولی هنوز با استانداردهای جهانی آب شرب فاصله داشت.

به همین دلیل تحقیقات بشر به سمت تولید دستگاه های تصفیه آب صنعتی و سپس دستگاه های تصفیه آب خانگی پیشرفت. در دستگاه های تصفیه آب اولیه از مواد طبیعی مانند شن، ماسه، خاک و … استفاده می شد و کم کم مواد شیمیایی و آزمایشگاهی جای آنها را گرفت.

دستگاه تصفیه آب خانگی آکوا اسپرینگ

نتیجه گیری

اما پس از گذشت مدت زمانی کوتاه بشر متوجه زیان آور بودن این مواد برای بدن انسان گردید. دانشمندان کم کم مواد گیاهی و ارگانیک را جایگزین مواد شیمیایی نمودند.

به مرور زمان شاهد گسترش روز افزون این صنعت بودیم. در نهایت منجر به تولید دستگاهی شد که امروزه در اکثر خانه ها تامین کننده آب شرب سالم و دائمی ماست. این بود تاریخچه تصفیه آب از زمان شکل گیری جوامع بشری تا امروز. در حال حاضر سیستم اسمز معکوس جدیدترین تکنولوژی برای تصفیه آب است.

اشتراک در
اطلاع از
امتیازدهی
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها