دستگاه تصفیه آب و لزوم استفاده از آن در منزل

دستگاه تصفیه آب و لزوم استفاده از آن در منزل

دستگاه تصفیه آب و لزوم استفاده از آن

دستگاه تصفیه آب و لزوم استفاده از آن؛ قبل از هر توضیحی راجع به دستگاه تصفیه آب شاید این سوال برای همه ما پیش بیاید با توجه به تصفیه بودن آب لوله کشی چرا باید آب را تصفیه کنیم؟ در واقع اب شهری که از طریق لوله کشی آب به خانه هایمان روانه می شود تصفیه شده است. اما بعضی از آلاینده ها از طریق این تصفیه از بین نمی روند.

حتی بعضی از آلاینده ها به دلیل قدیمی و یا معیوب بودن لوله ها به وجود می آیند.این آلاینده ها میتوانند رنگ بو و مزه آب را تغییر بدهند و حتی باعث بیماری های ناشی از آب در جوامع شوند. پس آب شهری هم به تصفیه نیاز دارد تا با حذف آلاینده های موجود در آب، آبی سالم و به دور از هرگونه عوامل بیماری  زا را در اختیار ما قرار دهد.

"<yoastmark

آلودگی آب شهری

آلودگی آب شهری همانند حفظ آب یکی از مسائل مهم در جهان است زیرا منابع آب آشامیدنی در جهان بسیار محدود است و باید در حفظ آب و همچنین محدود کردن آلودگی آن کوشا باشیم. شاعر بریتانیایی W.H Auden برای نشان دادن اهمیت آب نقل کرده است:

 هزاران نفر بدون عشق زندگی کرده اند، ولی نه بدون آب

همه ما اهمیت آب در زندگی مان را می دانیم. با این حال حدود 80% از فاضلاب جهان (عمدتا تصفیه نشده ) به محیط زیست ریخته می شود و رودخانه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها را آلوده می کند. از اصلی ترین عوامل در آلودگی آب لوله کشی میتوان به 5 مورد زیر اشاره نمود:

1. فضولات انسانی و حیوانی

فضولات انسانی و حیوانی یکی از روش های آلودگی آب است. بیش از 85% از فضولات مدفوع جهان از حیوانات اهلی مانند طیور، گاو، گوسفند و خوک است. فضولات انسانی و حیوانی حاوی باکتری و نیترات است و می تواند آب را آلوده کند. دستگاه تصفیه آب این الودگی ها را به صورت کامل دفع کرده و ابی سالم در اختیار ما قرار می دهد.

2. فلزات سنگین

مهم ترین عامل ورود بیش از اندازه فلزات سنگین در آب می توان به عدم تصفیه و تخلیه فاضلاب ها اشاره کرد. فلزات سنگین در آب همواره وجود دارند. اما اگر مقدار این فلزات از حد مجاز بالاتر رود می تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد. در جدول زیر به چند مورد از فلزات سنگین و بیماری های ناشی از آن ها اشاره کرده ایم:

فلز سنگین علائم بیماری حداکثر غلظت مجاز
آرسنیک مشکلات پوستی، سرطان، بیماری عروقی 0.05
جیوه بیماری کلیه ها، سیستم گردش خون و سیستم عصبی 0.00003
سرب آسیب مغز جنین، بیماری کلیه، سیستم گردش خون و سیستم عصبی 0.006
روی افسردگی، بی حالی، علائم عصبی و افزایش تشنگی 0.8
نیکل درماتیت, تهوع، آسم مزمن، سرفه، سرطان زا 0.2
مس آسیب کبدی، بیماری ویلسون، بی خوابی 0.25
کروم سردرد، اسهال، تهوع، استفراغ، سرطان زا 0.05

دستگاه تصفیه اب می تواند مقدار این فلزات سنگین را به استاندارد ترین مقدار در آب برساند.

3. کودها و آفت کش ها 

کودها و آفت کش ها دارای مواد مغذی هستند که از طریق رواناب و فرسایش خاک وارد دریاچه ها و نهرها می شوند. به طور کلی زمانی که مقدار نیتروژن N و فسفر P در خاک افزایش می باید مقدار زیادی از این فسفر و نیتروژن موجود در گیاه با  آب حرکت می کند. زمانی که غلظت فسفر و نیتروزن در آب  به حد بالایی برسد در اینصورت خطر آلودگی رودخانه ها و تالاب را افزایش می دهد.

4. فاضلاب کارخانه و صنایع

 فاضلاب کارخانه و صنایع، به ویژه از تولیدات شیمیایی و دارویی، اغلب حاوی موادی هستند که ورود این مواد به آب ها باعث آلودگی آب می شود. جریان‌های زباله فرآیند تولید در کارخانه ها و صنایع که یکی از راه های ورود این آلاینده ها به آب است. می‌تواند شامل آلاینده‌های معمولی (یعنی قابل کنترل با سیستم‌های تصفیه ثانویه)، آلاینده‌های سمی (مانند حلال‌ها، فلزات سنگین) و سایر ترکیبات مضر مانند مواد مغذی باشد. منابع فاضلاب صنعتی عبارتند از: باتری سازی، نیروگاه های برق، صنایع غذایی، صنایع آهن و فولاد و…. این منابع می توانند باعث آلودگی آب شوند.

5. فاضلاب بیمارستانی

فاضلاب بیمارستانی حاوی مواد دارویی خطرناک است و می تواند باعث بیماری های عفونی جدی شود. از این رو، بسیار مهم است که فاضلاب بیمارستانی قبل از رهاسازی به فاضلاب و محیط آبی تصفیه شود. فرآیند تصفیه آب در این مرحله باید شامل تصفیه بیولوژیکی فاضلاب و همچنین حذف کامل باکتری ها باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله به 5 روشی که باعث آلودگی آب می شود اشاره کردیم. می دانیم تصفیه شهری نمی تواند تک تک این آلودگی ها را از بین ببرد و امکان وجود آلودگی بعد از تصفیه شهری همچنان وجود دارد. بنابراین تنها راه حل استفاده از دستگاه تصفیه آب است. این دستگاه باید مطابق با استاندارد های جهانی باشد تا آبی سالم در اختیارتان قرار دهد.

استفاده از آب سالم و پاک در زندگی روزمره ما بسیار تاثیرگذار است و می تواند سلامتی ما را تحت تاثیر قرار دهد. برای آگاهی از تاثیرات آب در بدن می توانید به مقاله << تصفیه آب تایوانی وتاثیر آب تصفیه شده در سلامتی بدن >> مراجعه فرمایید.

اشتراک در
اطلاع از
امتیازدهی
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها